Branding og lidt om os/dem

Comment

Ikke kategoriseret

Så er der snart gået en uge siden jeg var til karrieremessen i Esbjerg. Det var et rigtig godt arrangement. Der var VIRKELIG mange mennesker, som alle var nysgerrige på, hvad lokalområdet har af spændende arbejdspladser og -opgaver. Da Esbjerg er Danmark Energimetropol, var det især ingeniørjobs, som der var fokus på, men der var også virksomheder, som søgte folk med andre uddannelsesretninger.

For mit vedkommende, var det en ekstrem god øvelse i at sælge mig selv! Den såkaldte elevatortale, eller en såkaldt sales pitch. Hvad sælger jeg?! 

Fordi jeg ved, at jeg har en lidt skæv profil ift. flertallet af de repræsenterede virksomheder, valgte jeg at udnytte det til min fordel og udarbejde et atypisk CV. Det fik god respons, så det kan varmt anbefales. Om ikke andet, så er det også en god øvelse i komptenceafklaring:-)Antropolog_MBC

At brande Udkantsdanmark

Dagen havde lidt paralleller til, hvordan Udkantsdanmark kan brande sig selv. Ligesom jeg skulle fortælle hvad jeg kan og hvad jeg kan bidrage med på de forskellige arbejdspladser, ligeså bør Udkantsdanmark fortælle de gode historier, jobmuligheder, boligmuligheder, etc. Som jeg fortalte i det forrige indlæg, så handler det om at servere hele pakken, dvs. fokus på både arbejdsliv og fritids/familieliv.

Som det er lige nu, befinder Udkantsdanmark sig i en folkelig (meget præget af medierne) diskurs om, at det er synd for os, som bor helt herude, at der intet sker… Det resulterer i, at meget af hvad man får fortalt,  hurtigt får en klang af enten ’se vi kan sagtens klare os herude’ eller ‘det er kun København, som oplever vækst’.

Hele diskursen os/dem kan forstås med udgangspunkt i en diskussion omkring Vestens dominans over Orienten (Edward Said, 1978). Said hævder, at Vestens forstillinger omkring det eksotiske Orienten skaber en vestlig definition på, hvad Orienten er og hvordan folk fra Orienten er. Leger man lidt med ordene Vesten og Orienten, kunne det måske sammenlignes med relationen mellem København/Større dk byer og Udkantsdanmark. Netop forestillingen om, hvordan det er helt derude i de danske yderområder, lader til at betyde, at dem som bor derude, skal retfærdiggøre hvorfor de bor der. Især over for resten af landet, men måske også for dem selv?

Said mener endvidere, at denne relation betyder, at Vesten har magten over Orienten. Igen set fra et dansk perspektiv, har jeg ofte hørt (ikke mindst under seneste valgkamp), at dem i København bestemmer det hele. Ja, der var ligefrem en politiker her i lokalområdet, hvis valgplakat bar overskriften: Stop Københavneriet!

Inden jeg bliver sablet ned med argumenter om, at jeg ikke kender til det at bo her, at jeg kun lige er flyttet hertil, at jeg faktisk stadig er københavner, så vil jeg gå kritikken i møde ved at skrive, at dette indlæg alene handler om at anskue hele debatten fra en anden vinkel. Er der noget om snakken eller har jeg skudt helt ved siden af. Kan de indfødte (udkantsdanskere) genkende dette billede og hvad med de såkaldte magthaverne? Hvordan ser de på denne analyse?

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*